Hoofdbout versnellinsgbak monteren met mechanische tensioner

Sneller en veiliger werken met de XLCT en de HYTORC Nut

Introductie/probleemstelling

De klant is op zoek naar een veiligere en snellere methode voor het los en vastzetten van de hoofdbout op een versnellingsbak. Dit werk wordt nu gedaan met één grote zware tensioner. De tensioner is zo zwaar dat er met een hijskraan moet worden gewerkt om deze klus te klaren. Dit kost de klant niet alleen veel tijd maar ook is er een hoog veiligheidsrisico aanwezig genaamd beknellingsgevaar.

Oplossing

HYTORC heeft de klant de XLCT-45 met de HYTORC NUT aangeboden. Hier is voor gekozen omdat de HYTORC NUT minder zwaar is dan de oude tensioner. Er hoeft niet meer met een hijskraan gewerkt te worden. Met de HYTORC NUT en de XLCT is de werktijd verkort van zes naar twee uur.

Samenvatting

  • Toepassing: Versnellingsbak
  • Aantal bouten: 4
  • Boutmaat: M140
  • Boutkwaliteit: 8
  • Benodigde torque: 3500 kN

Oude situatie

  • Werktijd: 6 uur
  • Veiligheidsomstandigheden: De tensioner is zeer groot en zwaar, hierdoor moet de klant met een hijskraan werken. Door dit werk met de tensioner aan een hijskraan te doen is er risico op letsel door o.a. beknelling.
  • Gebruikt gereedschap: Tensioner
  • Smeermiddel: P37

Nieuwe situatie

  • Werktijd: 2 uur
  • Veiligheidsomstandigheden: De HYTORC NUTs hebben het beknellingsgevaar uitgesloten
  • Gebruikt gereedschap: XLCT-45 met HYTORC NUTs en een hydraulische pomp
  • Smeermiddel: HY55

Conclusie

  • Tijdwinst van 4 uur
  • Geen risico meer op persoonlijk letsel