Flensverbindingen
Flensverbindingen zijn van cruciaal belang in veel industriële systemen, maar kunnen onder bepaalde omstandigheden falen. Het is essentieel om te begrijpen waarom flensverbindingen kunnen lekken, hoe ze correct gemonteerd moeten worden, en wat de oorzaken zijn van falende afdichtingen en overbelasting van flensbouten.
Waarom lekken flensverbindingen onder hoge druk?
Flensverbindingen kunnen gaan lekken onder hoge druk wanneer de pakking tussen de flensdelen niet voldoende druk heeft om de verbinding af te dichten. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor dit probleem:
Verkeerde of beschadigde pakkingen
Het is van groot belang om de juiste pakking te kiezen, passend bij de omstandigheden zoals temperatuur en druk. Als de pakking niet geschikt is, kan de afdichting falen.
Te lage of te hoge boutkracht
De juiste boutkracht is essentieel. Te weinig kracht zorgt ervoor dat de pakking niet goed samengedrukt wordt, terwijl te veel kracht de flens of pakking kan beschadigen, wat leidt tot lekkages.
Te veel spreiding in boutkracht
Als de kracht niet gelijkmatig over de flens wordt verdeeld, kunnen sommige onderdelen overbelast raken, wat resulteert in een slechte afdichting en lekkages.
Onjuiste uitlijning van flens en pakking
Een verkeerde uitlijning kan ervoor zorgen dat de pakking niet gelijkmatig wordt samengedrukt, wat kan leiden tot lekkages.
Hoe voorkom je overbelasting van flensbouten?
Overbelasting van flensbouten kan worden voorkomen door de voorgeschreven aanhaalmethoden strikt te volgen.
De juiste torque-instellingen
Het gebruik van een momentsleutel met de juiste torque-instelling zorgt ervoor dat de bouten niet te strak of te los worden aangedraaid, waardoor de gewenste voorspanning van de bouten zonder overbelasting wordt bereikt.
Gebruik van hulpmiddelen zoals de J-Washer
De HYTORC J-Washer ring helpt de bouten op hun plaats te houden, zodat ze niet los kunnen trillen, wat bijdraagt aan het voorkomen van overbelasting.
Nauwkeurige controle van de voorspanning
Regelmatig meten van de voorspanning met behulp van apparatuur die de belasting en uitrekking van de bouten controleert, is belangrijk om overbelasting te voorkomen.
Hoe voorkom je schade aan flenzen bij een revisie?
Bij het reviseren van flensverbindingen kunnen verschillende risico’s optreden, zoals schade aan de flensdelen of pakkingen. Het voorkomen van schade is essentieel voor het behoud van de integriteit van het systeem en om onverwachte kosten te vermijden. Dit kan worden bereikt door de volgende stappen te volgen:
Gebruik de juiste gereedschappen en technieken
Het gebruik van een momentsleutel en de juiste torque-instellingen is cruciaal om schade aan de flens of pakkingen te voorkomen. Het is essentieel om de voorgeschreven procedures voor het aandraaien van de bouten te volgen, en de kracht gelijkmatig over alle bouten te verdelen. Dit voorkomt dat sommige delen van de flens te veel belast worden, wat schade kan veroorzaken.
Wees voorzichtig bij het demonteren van de flens
Bij het losdraaien van de flensbouten is voorzichtigheid geboden. Het verkeerd verwijderen van de bouten of onvoorzichtig omgaan met de flens kan leiden tot deformatie van de flens of schade aan de pakking. Draai de bouten voorzichtig los en zorg ervoor dat er geen onnodige belasting op de flens komt.
Inspecteer flens en pakkingen grondig
Voordat je begint met de revisie, is het belangrijk om de flens en pakkingen te inspecteren op eventuele beschadigingen, slijtage of vervorming. Vervang beschadigde of versleten pakkingen om te voorkomen dat ze tijdens de revisie verder worden beschadigd of falen.
Kies de juiste pakkingmaterialen
De gekozen pakkingen moeten geschikt zijn voor de specifieke werkomstandigheden, zoals de druk en temperatuur, om ervoor te zorgen dat ze effectief afdichten en geen schade aan de flens veroorzaken.
Veiligheidsmaatregelen bij gebruik van gereedschap
Het gebruik van een reactiearm is essentieel om de krachten die tijdens het aandraaien op het gereedschap uitgeoefend worden te vangen, zodat de flens niet wordt beschadigd door onverwachte krachten. Zorg ervoor dat de reactiearm goed is gepositioneerd en vermijd contact met gevoelige onderdelen van de flens.
Door deze maatregelen te volgen, kun je schade aan flenzen bij revisies voorkomen, de betrouwbaarheid van de flensverbindingen waarborgen, en onverwachte kosten door schade vermijden.
Bij HYTORC zien we vaak dat je door deze maatregelen toe te passen schade aan flenzen tijdens revisies kunt voorkomen, de betrouwbaarheid van flensverbindingen vergroot en onverwachte kosten door schade voorkomt. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met een van onze experts.
Nieuwste HYlights
Olie, Gas en Petrochemie
Hoe worden HYTORC oplossingen toegepast in de olie-, gas- en petrochemie industrie? HYTORC HYlights legt het uit!
Offshore en subsea
Hoe worden HYTORC oplossingen toegepast in offshore en Subsea? HYTORC HYlights legt het uit! Ontdek alles over offshore en subsea.
Windturbines
Hoe worden HYTORC oplossingen toegepast in windturbines en windenergie? HYTORC HYlights legt het uit! Ontdek alles over windturbines.Neem contact met ons op
HYTORC Nederland
Platinawerf 8
6641 TL Beuningen
Tel. +31 243 66 06 60 (24/7 bereikbaar)
HYTORC België en Luxemburg
Brandekensweg 9
2627 Schelle, België
Tel. +32 3 87 05 220 (24/7 bereikbaar)
Afdeling verhuur
Tel. +31 24 303 09 01 (24/7 bereikbaar)
Technische dienst
Tel. +31 24 3030 912
Logistiek
Platinawerf 8 (Ingang IJzerwerf)
6641 TL Beuningen